Waarom drinken tijdens de Slag om Nijverdal – Ride4asmile zo belangrijk is!

Het leven zonder water is onmogelijk, dat weten we allemaal. Het lichaam bestaat voor meer dan 55% uit water. Maar hoe belangrijk is het drinken tijdens de inspanning eigenlijk?

Drinken is het meest voorkomende voedingsprobleem in sport. Dit komt omdat u tijdens de inspanning vocht verliest. Er zijn meerdere beïnvloedende factoren, waaronder de tempratuur en het lichaamsgewicht, maar ook de kledingkeuze is hier een voorbeeld van.

Wanneer het lichaam een signaal geeft dat u moet drinken, namelijk het gevoel van dorst, is het eigenlijk al te laat. Het prestatieniveau is op dit moment al met gemiddeld 20% afgenomen. Zorg er dus voor dat u tijdens de inspanning, en onze toertocht, blijft drinken!

Omdat het drinken zo belangrijk is, is er tijdens de Slag om Nijverdal een rustpost aanwezig. Hier kunnen de deelnemers rustig even bijkomen en het lichaam extra vocht toe te dienen. Ook is er een mogelijkheid om de bidons bij te vullen. Meer informatie hierover is te vinden op www.ride4asmile.nl/verzorging-onderweg

‘’Hoeveel moet u dan drinken?’’. Dat blijft een lastige vraag, omdat het van veel factoren afhankelijk is. De normale vochtbehoefte is 1,5 liter per dag. Voor sporters is dit al stukken meer. Dit ligt namelijk tussen de 2 en 4 liter per dag. Voor de inspanningen langer dan een uur is drinken noodzakelijk.

Het is belangrijk om uzelf aan te leren voldoende te drinken tijdens de inspanning. Welke sportdranken en de hoeveelheid dat u het best kunt drinken tijdens de inspanning, is te lezen in de volgende blog.